Pour le plaisir des gens qui veulent jaser technique, et au risque d’être mortellement ennuyant pour les autres.
Notre expert-résident en voile
DBerube vient de cerner qq principes physiques incontournables limitant la V max de ''tout ce qui porte une voile'' sur eau/neige/glace, expliqués dans:
https://boards.co.uk/how-to/how-fast-can-we-go-the-science-of-speed.html 1 - Max sailforce (Thrust) - ''Under all conditions of speed, wind strength and sail size the
maximum sailforce could never be greater, it is simply constant. Otherwise the sailor would catapult.
The maximal sailforce is absolutely limited by the weight of the sailor.''
2 - Angle de vent apparent décroissant - ''The sailforce (thrust) depends directly on the apparent wind angle.
The apparent wind angle diminishes with increasing sailing speed. This effect could be counteracted to some amount by increasing the course angle (going
downwind) and by sailing under
stronger wind conditions, which will increase the apparent wind angle at a given sailing speed.''
3 - ''The thrust reduces with speed whilst the sideforce increases with speed.''
Repousser les records - ''
The maximum speed is reached when the sail thrust and the drag of the board are equal. This is given at the crosspoint of both curves (Thrust vs Drag). Hence,
higher speeds are possible when the thrust* is increased (curve shiftet upwards) and or the drag is reduced (drag curve shifted downwards). ''
Évidemment, l'industrie en course le sait: le R&D en voile vise le remonter la courbe en Thrust. Le R&D en planche/ailerons vise baisser la courbe en Drag.
Et les Amateurs de vitesse les appliquent déjà: Popularité des AR7+ Sonic/Chrono/Elf/Diablo, les records établis lors des rafales et dans un angle downwind et par les gens faits solides.
L'équipement/poids/habiletés comparables, ce serait donc la capacité de cranter qui font la différence. Comme m'a prescrit un Grand amateur de vitesse
En pratique, attache ta tuque avec de la broche, plante tes carres bien comme il faut dans la surface, swing ton kite par en avant et tire sur ta barre.
Rien à faire...faut faire des squats.
Notes:
i - Efficacité aérodynamique des voiles - ''A kiter can hold much more force because the moment arms of the heeling moment are different but the aerodynamic efficiency of a kite is much more worse (more drag) than that of a windsurfing sail''.
ii - Ratio eau/air - Densité 1000:1, et Résistance 12:1, comme DBerube a dit.